کد مطلب:193476 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:105

مراد از حدیث: «خداوند خانه ی گوشتی را مبغوض می دارد» چیست؟
1- عبدالاعلی غلام آل سام گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: از رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - روایت شده است به ما كه رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - فرموده است: «خداوند خانه ی گوشتی را مبغوض می دارد» (آیا منظور



[ صفحه 428]



خانه ای است كه در آن زیاد گوشت مصرف می كنند؟ و آیا این تفسیر درست است)؟

حضرت فرمود: دروغ گفتند، مراد پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - از خانه ی گوشتی خانه ای است كه در آن انسانها غیبت می شوند، و گوشت مردم را بدین طریق می خورند.

پدرم زیاد گوشت مصرف می نمود، و در حالی از دنیا رفت كه در اختیار كنیزش سی درهم برای خرید گوشت گذاشته بود. [1] .

- توضیح: خوردن گوشت مردم اشاره به آیه كریمه ای است كه در این آیه: غیبت به منزله ی خوردن گوشت مردار شمرده شده است: (و لا یغتب بعضكم بعضا أیحب أحدكم أن یأكل لحم أخیه میتا فكرهتموه).

2- أدیم بیاع هروی گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض كردم: حدیثی از رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - به ما رسیده كه حضرتش می فرمود: «خداوند خانه ی گوشتی را مبغوض می دارد» (و ما تصور می كنیم كه مراد پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - خانه ای است كه در آن گوشت مداوم می خورند آیا این چنین است)؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: مراد رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - خانه ای است كه در آن گوشت انسانها (با غیبت) خورده می شود، در حالی كه خود رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - گوشت را دوست می داشت.

و (اصل داستان این است كه) زنی آمد نزد رسول خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - برای اینكه از حضرتش سؤالی كند در حالی كه عایشه آنجا بود.

هنگامی كه سؤالش تمام شد و رفت، و چون كوتاه قد بود عایشه با دستش چنان اشاره كرد كه كوتاهی قد او را حكایت می كند.

حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - فرمود: دندانهایت را خلال كن، عایشه گفت: یا رسول الله! ما چیزی كه نخوردیم.



[ صفحه 429]



حضرت فرمود: خلال كن.

عایشه دستور پیامبر را انجام داد، ناگهان تكه گوشتی از دهانش افتاد (و این تفسیر خوردن گوشت مردم است با غیبت كردن آنها). [2] .


[1] المحاسن: 461، بحارالأنوار: ج 63 ص 61 ح 21.

[2] المحاسن: 461، بحارالأنوار: ج 63 ص 61 ح 20.